Przejdź do treści

Objaśnienie KS 2.4.9:Cel łącza (z samego łącza) (poziom AAA)

W skrócie

Cel
Użytkownicy rozumieją, do czego służy każde łącze
Zadanie autora
Podaj opisowe nazwy wszystkich łączy

Intencja

Intencją tego kryterium sukcesu jest pomoc użytkownikom w zrozumieniu celu każdego łącza w treści, aby mogli zdecydować, czy chcą z niego skorzystać. Najlepsza praktyka jest taka, że łącza prowadzące do tego samego miejsca docelowego miałyby te same opisy, ale łącza o różnych celach i miejscach docelowych miałyby różne opisy (zobacz także Kryterium sukcesu 3.2.4 , które wymaga spójności w identyfikowaniu komponentów mających tę samą funkcjonalność). Ponieważ cel łącza można określić na podstawie jego tekstu, łącza można zrozumieć, gdy są wyrwane z kontekstu, na przykład gdy program użytkownika udostępnia listę wszystkich łączy na stronie.

Tekst w łącza ma na celu opisanie celu łącza. W przypadku, gdy łącze prowadzi do dokumentu lub aplikacji internetowej, nazwa dokumentu lub aplikacji internetowej będzie wystarczająca do opisania celu łącza (czyli przeniesienia do dokumentu lub aplikacji internetowej). Pamiętaj, że nie jest wymagane używanie nazwy dokumentu lub aplikacji internetowej; inne rzeczy mogą również opisywać cel łącza.

Kryterium sukcesu 2.4.2 dotyczy tytułów stron. Również w tym przypadku nazwa dokumentu lub aplikacji internetowej prezentowanej na stronie wystarczyłaby do opisania przeznaczenia strony. Dobra praktyka polega na tym, że łącze i tytułu są takie same lub są bardzo podobne, jest dobrą praktyką, co zapewnia ciągłość między łączem „klikniętym” a stroną internetową, na którą trafia użytkownik.

Kryterium sukcesu obejmuje wyjątek dla łączy, dla których celu łącza nie można określić na podstawie informacji na stronie internetowej. W tej sytuacji osoba z niepełnosprawnością nie jest w gorszej sytuacji; nie ma dodatkowego kontekstu, aby zrozumieć cel łącza. Jednak niezależnie od tego, jaka ilość kontekstu jest dostępna na stronie internetowej, która może być użyta do interpretacji celu łącza, musi być udostępniona w tekście łącza lub programowo powiązana z łączem, aby spełnić to kryterium sukcesu.

Słowo „mechanizm” jest używane, aby umożliwić autorom domyślne uczynienie wszystkich łączy wyrwanych z kontekstu w pełni zrozumiałymi poza kontekstem, albo zapewnienia sposobu na uczynienie ich takimi. Dzieje się tak, ponieważ w przypadku niektórych stron samo jednoznaczne ustawienie łączy sprawia, że strony są łatwiejsze dla niektórych użytkowników, a trudniejsze dla innych. Zapewnienie możliwości uczynienia łączy jednoznacznymi (samoistnymi) lub nie, zapewnia obu użytkownikom z niepełnosprawnością możliwość korzystania ze strony w formacie najbardziej odpowiadającym ich potrzebom.

Na przykład: Strona zawierająca 100 tytułów książek wraz z łączami do pobrania książek w formacie HTML, PDF, DOC, TXT, MP3 lub AAC może być zwykle postrzegana jako tytuł książki w postaci łącza zakończonego słowami „w HTML”. następnie zdanie „Dostępne również w:”, po którym następuje seria krótkich linków z tekstem „HTML”, „PDF”, „DOC”, „TXT”, „MP3” i „AAC”. Na poziomie 3 niektórzy użytkownicy mogą zdecydować się na wyświetlanie strony w ten sposób, ponieważ uznaliby stronę za trudniejszą do zrozumienia lub wolniejszą w użyciu, gdyby w każdym z łączy znajdował się pełny tytuł książki. Inni mogą zdecydować się na wyświetlanie strony z pełnym tytułem jako części każdego łącza, tak aby każde łącze było samo w sobie zrozumiałe. Zarówno pierwsza, jak i druga grupa mogą obejmować osoby z niepełnosprawnością wzrokową lub poznawczą, które korzystają z różnych technik przeglądania lub mają różny rodzaj lub stopień niepełnosprawności.

Korzyści

  • To kryterium sukcesu pomaga osobom z upośledzeniem ruchu, umożliwiając im pomijanie stron internetowych, które ich nie interesują, unikając naciśnięć klawiszy niezbędnych do odwiedzenia wskazanej treści, a następnie powrotu do bieżącej zawartości.
  • Osoby z ograniczeniami poznawczymi będą zdezorientowane wieloma sposobami nawigacji do i z treści, którymi nie są zainteresowani.
  • Osoby z niepełnosprawnością wzroku odniosą korzyść, jeśli powrócą na stronę oryginalną, nie tracąc swojego miejsca w treści. Lista łączy czytnika ekranu jest bardziej przydatna do wyszukiwania informacji, ponieważ opisano miejsce docelowe łączy.

Przykłady

Zarówno ikona, jak i tekst znajdują się w tym samym łączu
Ikona maszyny do głosowania i tekst „Komisja ds. Głosowania Elektronicznego Rządu Irlandii” są połączone w jedno łącze.
Lista tytułów książek
Lista książek dostępna jest w trzech formatach: HTML, PDF i mp3 (nagranie osoby czytającej książkę). Po tytule książki znajdują się łącza do różnych formatów. Renderowany tekst każdego łącza to tylko typ formatu, ale tekst powiązany z każdym łączem zawiera tytuł i format; na przykład „Podróże Guliwera, MP3”.

Powiązane zasoby

Zasoby służą wyłącznie celom informacyjnym. Nie należy traktować ich jako zaleceń.

Techniki

Każdy numerowany element w tej sekcji przedstawia technikę lub kombinację technik, które Grupa Robocza WCAG uznaje za wystarczające do spełnienia tego kryterium sukcesu. Nie jest jednak konieczne stosowanie tych konkretnych technik. Aby uzyskać informacje na temat stosowania innych technik, zobacz Objaśnienie technik dla kryteriów sukcesu WCAG, szczególnie w podrozdziale „Inne techniki”.

Wystarczające techniki

Techniki pomocnicze

Chociaż nie jest to wymagane do zapewnienia zgodności, należy rozważyć następujące dodatkowe techniki, aby uczynić treść bardziej dostępną. Nie wszystkie techniki można zastosować i nie wszystkie będą skuteczne w każdej sytuacji.

Błędy

Poniżej przedstawiono typowe błędy, które Grupa Robocza WCAG uważa za naruszenia tego kryterium sukcesu.

Kluczowe pojęcia

niejednoznaczny dla użytkowników

cel nie może być określony na podstawie treści łącza lub treści strony wyświetlanej równocześnie z łączem (tzn. że użytkownicy bez niepełnosprawności wiedzą, co kryje się pod danym łączem dopiero po kliknięciu na nie)

technologia wspomagająca

sprzęt i/lub oprogramowanie działające jako oprogramowanie użytkownikalub współdziała z popularnymi programami użytkownika, aby zapewnić osobom z niepełnosprawnościami niezbędne funkcjonalności, wykraczające poza te oferowane przez popularne programy użytkownika

Uwaga

Funkcjonalności zapewniane przez technologie wspomagające obejmują alternatywny sposób prezentacji treści (np. mowa syntetyczna lub powiększenie obrazu), alternatywne sposoby wprowadzania danych (np. za pomocą głosu), dodatkowe mechanizmy nawigacji i orientacji oraz transformacji treści (np. w celu uczynienia tabel bardziej dostępnymi).

Uwaga

Technologie wspomagające często przekazują informacje i dane do standardowych aplikacji za pośrednictwem specjalnych API.

Uwaga

Rozróżnienie pomiędzy popularnymi programami użytkownika a technologiami wspomagającymi nie jest oczywiste. Wiele popularnych programów użytkownika udostępnia pewne funkcje pomagające osobom z niepełnosprawnościami. Podstawowa różnica pomiędzy nimi polega na tym, że popularne programy użytkownika są ukierunkowane na szerokie i zróżnicowane grupy odbiorców, zarówno z niepełnosprawnościami, jak i bez niepełnosprawności. Natomiast technologie wspomagające skierowane są do wąskiej grupy odbiorców z określonymi rodzajami niepełnosprawności. Pomoc zapewniana przez technologię wspomagającą jest bardziej wyspecjalizowana i dostosowana do potrzeb na odbiorcy z konkretnymi potrzebami. Popularne programy użytkownika mogą dostarczać technologiom wspomagającym niezbędne funkcjonalności, takie jak pobieranie treści internetowych z obiektów programowych lub odwzorowanie kodu do postaci przyjaźniejszej dla tych technologii.

zgodność

spełnienie wszystkich wymagań danej normy, wytycznych lub specyfikacji

mechanizm

procedura lub technika prowadząca do osiągnięcia rezultatu

Uwaga

Mechanizm może być dostarczany bezpośrednio w treści lub można polegać na jego zapewnieniu przez platformę, jak i programy użytkownika, w tym technologie wspomagające.

Uwaga

Mechanizm musi spełniać wszystkie kryteriów sukcesu wymagane dla danego poziomu.

procedura

seria czynności użytkownika, gdzie każda czynność jest niezbędna do zakończenia działania

polegać na

treść nie będzie zgodna, jeśli taka technologia zostanie wyłączona z oceny lub nie jest obsługiwana

technologia

mechanizm kodowania danych, które mają być renderowane, odtwarzane lub wykonywane przez programy użytkownikaprogramy użytkownika

Uwaga

Użyte w tych wytycznych wyrażenia „technologia internetowa” oraz słowo „technologia” (używane samodzielnie) odnoszą się do „technologii treści internetowych”.

Uwaga

Technologie treści internetowych mogą obejmować języki znaczników, formaty danych lub języki programowania, który może być używany samodzielnie, których autorzy mogą używać samodzielnie lub w połączeniu z innymi technologiami, żeby stworzyć ostatecznie wersje dla użytkownika, począwszy od statycznych stron internetowych, przez zsynchronizowane prezentacje multimedialne aż po dynamiczne aplikacje internetowe.

program użytkownika

dowolne oprogramowanie umożliwiające pobieranie i przeglądanie treści internetowych

Zasady testowania

Poniżej znajdują się Zasady testowania dotyczące niektórych aspektów tego kryterium sukcesu. Nie jest konieczne korzystanie z tych konkretnych zasad testowania w celu sprawdzenia zgodności z WCAG, są one jednak zdefiniowanymi i zatwierdzonymi metodami testowymi. Aby uzyskać informacje na temat korzystania z Zasad testowania, zobacz Objaśnienie zasad testowania dla kryteriów sukcesu WCAG.

Powrót do góry