Przejdź do treści

Objaśnienie KS 2.4.3:Kolejność fokusu (poziom A)

W skrócie

Cel
Użytkownicy klawiatury poruszają się po treściach w prawidłowej kolejności
Zadanie autora
Elementy otrzymują fokus w kolejności, która zachowuje znaczenie

Intencja

Celem tego kryterium sukcesu jest zapewnienie, że użytkownicy poruszający się po treści sekwencyjnie napotkają informacje w kolejności zgodnej ze znaczeniem treści i umożliwiającej obsługę za pomocą klawiatury. Zmniejsza to zamieszanie, umożliwiając użytkownikom utworzenie spójnego mentalnego modelu treści. Mogą istnieć różne porządki, które odzwierciedlają logiczne relacje w treści. Na przykład poruszanie się po komponentach tabeli po wierszu lub po kolumnie odzwierciedla logiczne relacje w treści. Każdy z tych porządków może spełnić to kryterium sukcesu.

Sposób, w jaki ustalana jest kolejność nawigacji sekwencyjnej w treściach internetowych, jest definiowany przez technologię treści. Na przykład prosty HTML definiuje nawigację sekwencyjną poprzez pojęcie kolejności tabulacji. Dynamiczny HTML może modyfikować sekwencję nawigacji za pomocą skryptów wraz z dodatkiem atrybutu tabindex, aby umożliwić ustawienie fokusu na dodatkowych elementach. Jeśli nie są używane żadne atrybuty skryptowe ani tabindex, kolejność nawigacji to kolejność, w jakiej komponenty pojawiają się w strumieniu treści. (Zobacz specyfikację HTML 4.01, sekcja 17.11, „Przydzielanie fokusu elementowi”).

Przykładem nawigacji za pomocą klawiatury, która nie jest nawigacją sekwencyjną, o której mowa w tym kryterium sukcesu, jest używanie nawigacji za pomocą klawiszy strzałek do poruszania się po komponencie drzewa. Użytkownik może używać klawiszy strzałek w górę i w dół, aby przechodzić od węzła drzewa do węzła drzewa. Naciśnięcie klawisza strzałki w prawo może rozwinąć węzeł, a następnie użycie klawisza strzałki w dół spowoduje przejście do nowo rozwiniętych węzłów. Ta sekwencja nawigacji jest zgodna z oczekiwaną sekwencją kontrolki drzewa — w miarę rozwijania lub zwijania dodatkowych elementów są one dodawane lub usuwane z sekwencji nawigacji.

Kolejność fokusu może nie być identyczna z ustaloną programowo kolejnością czytania (zobacz Kryterium sukcesu 1.3.2), o ile użytkownik nadal może zrozumieć i obsługiwać stronę internetową. Ponieważ może istnieć kilka możliwych logicznych kolejności czytania treści, kolejność fokusu może odpowiadać dowolnej z nich. Jeśli jednak kolejność konkretnej prezentacji różni się od ustalonej programowo kolejności czytania, użytkownicy jednej z tych prezentacji mogą mieć trudności ze zrozumieniem lub obsługą strony internetowej. Autorzy powinni podczas projektowania swoich stron internetowych dokładnie rozważyć potrzeby wszystkich tych użytkowników.

Na przykład użytkownik czytnika ekranu wchodzi w interakcję z programowo określoną kolejnością czytania, podczas gdy widzący użytkownik klawiatury wchodzą w interakcję z wizualną prezentacją strony internetowej. Należy zadbać o to, aby kolejność działań była zrozumiała dla obu grup użytkowników i nie sprawiała wrażenia, że ​​którakolwiek z nich zmienia się losowo.

Dla jasności:

  • Komponenty, na których można ustawić fokus, muszą otrzymywać fokus w kolejności, która zachowuje znaczenie i funkcjonalność tylko wtedy, gdy sekwencje nawigacji wpływają na znaczenie i funkcjonalność.
  • W przypadkach, gdy jest to wymagane, może istnieć więcej niż jedna kolejność, która zachowa znaczenie i funkcjonalność.
  • Jeśli istnieje więcej niż jedna kolejność, która zachowuje znaczenie i funkcjonalność, należy podać tylko jedno z nich.

Korzyści

Techniki te są korzystne dla użytkowników klawiatury, którzy nawigują po dokumentach sekwencyjnie i oczekują, że kolejność zaznaczania będzie zgodna z kolejnością czytania sekwencyjnego.

  • Osoby z niepełnosprawnością manualną, które do obsługi strony muszą korzystać z klawiatury, korzystają z logicznej i użytecznej kolejności fokusu.
  • Osoby z niepełnosprawnościami utrudniającymi czytanie mogą być zdezorientowane, gdy naciśnięcie tabulatora ustawi fokus w nieoczekiwanym miejscu. Korzystają oni z logicznej kolejności fokusu.
  • Osoby z wadą wzroku mogą stracić orientację, gdy naciśnięcie klawisza Tab przeniesie fokus w nieoczekiwane miejsce lub gdy nie będą mogły łatwo znaleźć treści otaczających element interaktywny.
  • Tylko niewielka część strony może być widoczna dla osoby korzystającej z lupy ekranowej przy dużym powiększeniu. Taki użytkownik może zinterpretować pole w niewłaściwym kontekście, jeśli kolejność fokusu nie jest logiczna.

Przykłady

  • Na stronie internetowej zawierającej drzewo interaktywnych elementów sterujących użytkownik może używać klawiszy strzałek w górę i w dół, aby przechodzić od węzła drzewa do węzła drzewa. Naciśnięcie klawisza strzałki w prawo rozwija węzeł, a następnie klawiszem strzałki w dół przechodzi do nowo rozwiniętych węzłów.
  • Strona internetowa implementuje niemodalne okna dialogowe za pomocą skryptów. Po aktywowaniu przycisku wyzwalacza otwiera się okno dialogowe. Elementy interaktywne w oknie dialogowym wstawiane są w kolejności fokusu bezpośrednio po przycisku. Gdy okno dialogowe jest otwarte, fokus przechodzi od przycisku do elementów okna dialogowego, a następnie do elementu interaktywnego znajdującego się za przyciskiem. Kiedy okno dialogowe jest zamknięte, fokus przechodzi od przycisku do następnego elementu interaktywnego.
  • Strona internetowa implementuje modalne okna dialogowe za pomocą skryptów. Po aktywowaniu przycisku wyzwalacza otwiera się okno dialogowe, w którym ustawiany jest fokus. Dopóki okno dialogowe jest otwarte, fokus jest ustawiany na elementach okna dialogowego. Po zamknięciu okna dialogowego fokus powraca do przycisku lub elementu następującego po przycisku.
  • Strona internetowa HTML jest tworzona z nawigacją po lewej stronie występującą w kodzie HTML po głównej treści i stylizowana za pomocą CSS tak, aby pojawiała się po lewej stronie strony. Ma to na celu umożliwienie ustawienia fokusu najpierw na głównej treści bez konieczności stosowania atrybutów tabIndex lub JavaScript.

    Uwaga

    Choć ten przykład spełnia kryterium sukcesu, niekoniecznie jest prawdą, że każde pozycjonowanie CSS spełniałoby takie kryteria. Bardziej złożone przykłady pozycjonowania mogą, ale nie muszą, zachować znaczenie i funkcjonalność

  • Poniższy przykład nie spełnia kryterium sukcesu:

    Na stronie internetowej firmy znajduje się formularz, który zbiera dane marketingowe i umożliwia użytkownikom subskrypcję kilku biuletynów publikowanych przez firmę. Sekcja formularza służąca do zbierania danych marketingowych zawiera pola takie jak imię i nazwisko, adres, miasto, stan lub województwo oraz kod pocztowy. Kolejna część formularza zawiera kilka pól wyboru, dzięki którym użytkownicy mogą wskazać biuletyny, które chcą otrzymywać. Jednak kolejność fokusu formularza jest przeskakiwana pomiędzy polami w różnych sekcjach formularza, w związku z czym fokus przenosi się z pola nazwy do pola wyboru, następnie do adresu ulicy, a następnie do innego pola wyboru.

Techniki

Każdy numerowany element w tej sekcji przedstawia technikę lub kombinację technik, które Grupa Robocza WCAG uznaje za wystarczające do spełnienia tego kryterium sukcesu. Nie jest jednak konieczne stosowanie tych konkretnych technik. Aby uzyskać informacje na temat stosowania innych technik, zobacz Objaśnienie technik dla kryteriów sukcesu WCAG, szczególnie w podrozdziale „Inne techniki”.

Wystarczające techniki

Błędy

Poniżej przedstawiono typowe błędy, które Grupa Robocza WCAG uważa za naruszenia tego kryterium sukcesu.

Kluczowe pojęcia

technologia wspomagająca

sprzęt i/lub oprogramowanie działające jako oprogramowanie użytkownikalub współdziała z popularnymi programami użytkownika, aby zapewnić osobom z niepełnosprawnościami niezbędne funkcjonalności, wykraczające poza te oferowane przez popularne programy użytkownika

Uwaga

Funkcjonalności zapewniane przez technologie wspomagające obejmują alternatywny sposób prezentacji treści (np. mowa syntetyczna lub powiększenie obrazu), alternatywne sposoby wprowadzania danych (np. za pomocą głosu), dodatkowe mechanizmy nawigacji i orientacji oraz transformacji treści (np. w celu uczynienia tabel bardziej dostępnymi).

Uwaga

Technologie wspomagające często przekazują informacje i dane do standardowych aplikacji za pośrednictwem specjalnych API.

Uwaga

Rozróżnienie pomiędzy popularnymi programami użytkownika a technologiami wspomagającymi nie jest oczywiste. Wiele popularnych programów użytkownika posiada różne rozwiązania wspomagające osoby z niepełnosprawnościami. Podstawowa różnica pomiędzy nimi polega na tym, że popularne programy użytkownika są ukierunkowane na szerokie i zróżnicowane grupy odbiorców, zarówno z niepełnosprawnościami, jak i bez niepełnosprawności. Natomiast technologie wspomagające skierowane są do wąskiej grupy odbiorców z określonymi rodzajami niepełnosprawności. Pomoc zapewniana przez technologię wspomagającą jest bardziej wyspecjalizowana i dostosowana do potrzeb na odbiorcy z konkretnymi potrzebami. Popularne programy użytkownika mogą dostarczać technologiom wspomagającym niezbędne funkcjonalności, takie jak pobieranie treści internetowych z obiektów programowych lub odwzorowanie kodu do postaci przyjaźniejszej dla tych technologii.

interfejs klawiaturowy

interfejs używany przez oprogramowanie do obsługi wciśnięć klawiszy

Uwaga

Interfejs klawiaturowy pozwala użytkownikowi na obsługę programów za pomocą klawiatury nawet wówczas, gdy dane urządzenie nie posiada klawiatury.

Uwaga

Operacje w aplikacjach lub fragmentach aplikacji wykonywane za pomocą klawiszy symulujących mysz, np. klawisze myszy, nie są kwalifikowane jako wykonywane przez interfejs klawiaturowy, ponieważ operacje wykonywane są poprzez interfejs wskaźnika myszy, a nie klawiatury.

nawigowane sekwencyjnie

nawigowanie po stronie za pomocą interfejsu klawiaturowego w kolejności określonej dla przenoszenia fokusu

program użytkownika

oprogramowanie umożliwiające pobieranie i przeglądanie treści internetowych

strona internetowa

nieosadzony zasób uzyskany z pojedynczego identyfikatora URI za pomocą protokołu HTTP wraz z wszelkimi innymi zasobami użytymi do renderowania strony w programie użytkownika lub takimi, które potencjalnie mogą być użyte do renderowania

Uwaga

Mimo że każdy z „pozostałych zasobów” mógłby być renderowany razem z podstawowym zasobem, to niekoniecznie muszą być renderowane równocześnie.

Uwaga

W celu zgodności z niniejszymi wytycznymi, zasób nie może być „osadzony” w innym zasobie wchodzącym w zakres oceny zgodności, aby można go było uznać za stronę internetową.

Powrót do góry