Przejdź do treści

Objaśnienie KS 2.5.7:Przeciąganie (poziom AA)

Pobierz:

W skrócie

Cel
Nie polegaj w działaniach użytkownika na przeciąganiu.
Co zrobić
W przypadku każdej akcji wymagającej przeciągania zapewnij alternatywę wykorzystującą proste wskazanie.
Dlaczego to jest ważne
Niektóre osoby nie mogą używać myszy do przeciągania elementów.

Intencja

Celem tego kryterium sukcesu jest zapewnienie, że funkcjonalność, która wykorzystuje ruch przeciągania ma inny jednowskaźnikowy tryb działania, który nie wymaga zręczności w przeciąganiu elementów.

Niektóre osoby nie są w stanie wykonywać precyzyjnych ruchów przeciągania. Inne używają wyspecjalizowanego lub przystosowanego urządzenia wejściowego, takiego jak trackball (kot), mysz nagłowna głowy, system wzroku lub emulator myszy sterowany głosem, co może sprawić, że przeciąganie będzie uciążliwe i podatne na błędy.

Gdy interfejs implementuje funkcję wykorzystującą ruchy przeciągania, użytkownicy wykonują cztery odrębne działania:

  1. dotknij lub kliknij, aby ustalić punkt początkowy, potem
  2. naciśnij i przytrzymaj ten punkt początkowy podczas...
  3. wykonywania zmiany położenia wskaźnika przed...
  4. zwolnieniem wskaźnika w punkcie końcowym.

Nie wszyscy użytkownicy potrafią dokładnie nacisnąć i przytrzymać ten punkt kontaktu, jednocześnie zmieniając położenie wskaźnika. Należy zapewnić alternatywną metodę, aby użytkownicy z niepełnosprawnością manualną korzystający ze wskaźnika (myszy, pióra lub kontaktu dotykowego) mogli korzystać z tej funkcjonalności.

Wymaganie to jest odrębne od dostępności klawiatury, ponieważ osoby korzystające z urządzenia z ekranem dotykowym nie mogą korzystać z klawiatury fizycznej. Interakcje specyficzne dla klawiatury, takie jak klawisze tabulacji lub klawisze strzałek, mogą nie być możliwe w przypadku napotkania kontrolki „przeciągnij i upuść”. Należy jednak pamiętać, że wprowadzanie tekstu może być akceptowalną alternatywą dla przeciągania z jednym wskaźnikiem. Na przykład wprowadzenie danych obok suwaka może pozwolić każdemu użytkownikowi na wprowadzenie dokładnej wartości suwaka. W takiej sytuacji klawiatura ekranowa na ekranie dotykowym umożliwia wprowadzenie wartości alfanumerycznej za pomocą jednego wskaźnika.

Kryterium to nie dotyczy przewijania włączonego przez program użytkownika. Przewijanie strony nie wchodzi w zakres tego zakresu, podobnie jak użycie techniki takiej jak przepełnienie CSS aby umożliwić przewijanie sekcji treści.

Związek z innymi wymaganiami

Kryteria sukcesu 2.1.1 Klawiatura i 2.1.3 Klawiatura (bez wyjątku) wymagają, aby funkcje przeciągania były dostępne za pomocą klawiatury. Jednakże osiągnięcie równoważności klawiatury dla operacji przeciągania nie spełnia automatycznie tego kryterium sukcesu. Możliwe jest utworzenie interfejsu obsługującego przeciąganie i sterowanie za pomocą klawiatury, który nie działa przy użyciu samych kliknięć lub dotknięć. Chociaż można stworzyć wiele projektów alternatywnych rozwiązań przeciągania, które uwzględniają zarówno dostępność klawiatury, jak i obsługę za pomocą pojedynczego wskaźnika, te dwa wymagania należy oceniać niezależnie.

To kryterium sukcesu dotyczy ruchów przeciągania, a nie gestów wskaźnika, które są omówione w Kryterium sukcesu 2.5.1 Gesty dotykowe. Gesty dotykowe (wskaźnika???) obejmują gesty kierunkowe oparte na ścieżce oraz gesty wielopunktowe. Natomiast w przypadku ruchów przeciągania liczy się tylko punkt początkowy i końcowy ruchu, a nie rzeczywista ścieżka.

Dodatkowymi przykładami są prostokąty zaznaczenia, które ustawiają pierwszą współrzędną prostokąta x/y w pozycji wskaźnika poprzez zdarzenie przesunięcia wskaźnika w dół, a drugą współrzędną x/y po ruchu przeciągania w następnym zdarzeniu w górę. Podobnym przykładem jest linia łącząca dwa różne elementy na ekranie, jak w teście alokacyjnym, w którym użytkownicy muszą narysować linię między pytaniami i odpowiadającymi im odpowiedziami. W takich przypadkach ruch przeciągania wymaga alternatywnego sposobu wykonania tego samego działania, który nie opiera się na ruchu przeciągania. Na przykład dwie oddzielne akcje pojedynczego dotknięcia lub kliknięcia mogą zdefiniować współrzędne prostokąta lub punkty początkowy i końcowy linii łączącej.

Alternatywy dla przeciągania ruchów na tej samej stronie

Gdy funkcjonalność może być wykonana poprzez przeciąganie i istnieje równoważna opcja umożliwiająca dostęp za pomocą jednego wskaźnika bez przeciągania, to kryterium sukcesu zostaje spełnione. Nie musi to być ten sam komponent, o ile funkcjonalność jest równoważna. Przykładem jest koło kolorów, w którym kolor można zmienić, przeciągając wskaźnik. Ponadto pola tekstowe do numerycznego określenie koloru umożliwiają definicję koloru bez konieczności przeciągania. (Należy pamiętać, że wprowadzanie tekstu jest uważane za niezależne od urządzenia; chociaż celem jest wprowadzanie znaków, wprowadzanie tekstu może odbywać się za pomocą głosu, wskaźnika lub klawiatury).

Rozróżnianie ruchów przeciągania od gestów wskaźnika opartych na ścieżce

Ruchy przeciągania objęte tym kryterium sukcesu to interakcje wskaźników, w przypadku których liczy się tylko punkt początkowy i końcowy. Gdy wskaźnik nawiąże kontakt z celem, kierunek ruchu przeciągania nie jest uwzględniany w interakcji, dopóki wskaźnik nie odłączy się od celu. Ponieważ ruch przeciągania nie ma punktu pośredniego, ruch przeciągania może przebiegać w dowolnym kierunku. Gesty oparte na ścieżce są omówione w Kryterium sukcesu 2.5.1 Gesty dotykowe. Aby uzyskać więcej informacji, zobacz Objaśnienie kryterium sukcesu 2.5.1 Gesty dotykowe

Korzyści

  • Użytkownicy, którzy mają trudności z wykonywaniem ruchów przeciągania, mogą nadal obsługiwać interfejs z interfejsem wskaźnika.

Przykłady

  • Mapa umożliwia użytkownikom przeciąganie widoku mapy, a mapa posiada przyciski w górę/w dół/w lewo/w prawo do przesuwania widoku.
  • Sortowalna lista elementów może, po dotknięciu lub kliknięciu elementu listy, udostępnić sąsiadujące kontrolki umożliwiające przesuwanie elementu w górę lub w dół na liście poprzez proste dotknięcie lub kliknięcie tych kontrolek.
  • Tablica zadań, która umożliwia użytkownikom przeciąganie i upuszczanie elementów pomiędzy kolumnami, udostępnia również dodatkowe wyskakujące menu po dotknięciu lub kliknięciu elementów w celu przeniesienia wybranego elementu do innej kolumny poprzez dotknięcie lub kliknięcie pozycji menu wyskakującego.
  • Widżet sterowania promieniowego (koło kolorów), w którym wartość można ustawić poprzez przeciągnięcie znacznika aktualnie wybranego koloru w inne miejsce, umożliwia także wybranie innej wartości koloru poprzez dotknięcie lub kliknięcie innego miejsca na kole kolorów.
  • Widżet liniowego sterowania suwakiem, w którym wartość można ustawić poprzez przeciągnięcie wskaźnika wizualnego (kciuka) pokazującego aktualną wartość, umożliwia dotknięcie lub kliknięcie dowolnego punktu na ścieżce suwaka w celu zmiany wartości i ustawienia kciuka w tej pozycji.
  • Widżet, za pomocą którego możesz przeciągnąć prezent dla jednej osoby na zdjęciu grupy osób, posiada również alternatywne menu, w którym użytkownicy mogą wybrać z menu osobę, która powinna otrzymać prezent.

Techniki

Każdy numerowany element w tej sekcji reprezentuje technikę lub kombinację technik, które Grupa Robocza WCAG uważa za wystarczające do spełnienia tego Kryterium sukcesu. Jednakże nie jest konieczne stosowanie tych konkretnych technik. Aby uzyskać informacje na temat stosowania innych technik, zobacz Objaśnienie technik dla kryteriów sukcesu WCAG, szczególnie w sekcji „Inne techniki”.

Wystarczające techniki

  1. G219: Zapewnienie istnienia alternatywy dla ruchów przeciągania, które działają na treści

Błędy

Poniżej wymieniono typowe błędy, które grupa robocza WCAG uważa za naruszenie tego kryterium sukcesu.

Kluczowe pojęcia

technologia wspomagająca

sprzęt i oprogramowanie, które działa jako program użytkownika lub współdziała z popularnymi programami użytkownika, aby zapewnić osobom z niepełnosprawnościami niezbędne funkcjonalności, wykraczające poza te oferowane przez popularne programy użytkownika

Uwaga

Funkcjonalności zapewniane przez technologie wspomagające obejmują alternatywny sposób prezentacji treści (np. mowa syntetyczna lub powiększenie obrazu), alternatywne sposoby wprowadzania danych (np. za pomocą głosu), dodatkowe mechanizmy nawigacji i orientacji oraz transformacji treści (np. w celu uczynienia tabel bardziej dostępnymi).

Uwaga

Technologie wspomagające często przekazują informacje i dane do standardowych aplikacji za pośrednictwem specjalnych API.

Uwaga

Rozróżnienie pomiędzy popularnymi programami użytkownika a technologiami wspomagającymi nie jest oczywiste. Wiele popularnych programów użytkownika posiada różne rozwiązania wspomagające osoby z niepełnosprawnościami. Główna różnica pomiędzy nimi polega na tym, że popularne programy użytkownika są ukierunkowane na szerokie i zróżnicowane grupy odbiorców, zarówno z niepełnosprawnościami, jak i bez niepełnosprawności. Natomiast technologie wspomagające skierowane są do wąskiej grupy odbiorców z określonymi rodzajami niepełnosprawności. Wsparcie świadczone za pomocą technologii wspomagających jest zatem bardziej wyspecjalizowane i nakierowane na odbiorcę z konkretnymi potrzebami. Popularne programy użytkownika mogą dostarczać technologiom wspomagającym niezbędne funkcjonalności, takie jak pobieranie treści internetowych z obiektów programowych lub odwzorowanie kodu do postaci przyjaźniejszej dla tych technologii.

gdy naciskane

zdarzenie platformowe, które następuje potem, gdy bodziec wyzwalający wskaźnik naciska punkt interaktywny

Zdarzenie down-down może mieć na różnych platformach różne nazwy, np. „touchstart” lub „mousedown”.

ruch przeciągania

operacja, podczas której wskaźnik styka się z elementem podczas naciskania, a element (lub reprezentacja jego położenia) podąża za wskaźnikiem aż do zwolnienia nacisku

Uwaga

Przykładami elementów przeciąganych są elementy list, elementy tekstowe i obrazy.

istotny

jeżeli taki element zostanie usunięty, może to całkowicie zmienić informację lub funkcjonalność treści ainformacja i funkcjonalność nie mogą zostać osiągnięte w inny sposób, zapewniający zgodność

funkcjonalność

procesy i efekty osiągalne w wyniku działań użytkownika

procedura

seria czynności użytkownika, z których każda jest niezbędna do zakończenia działania

dotyk jednopunktowy

wprowadzanie danych dotykiem (wskaźnikiem, kursorem???), które działa z jednym punktem kontaktu z ekranem, w tym pojedyncze stuknięcia i kliknięcia, podwójne stuknięcia i kliknięcia, długie naciśnięcia i gesty oparte na ścieżce

zwolnienie nacisku

zdarzenie platformowe, które następuje potem, gdy bodziec wyzwalający wskaźnik zwalnia „naciśnięty” wcześniej punkt interaktywny

Zwolnienie nacisku może mieć różne nazwy na różnych platformach, np. „touchend” lub „mouseup”.

program użytkownika

dowolne oprogramowanie, które pobiera i prezentuje użytkownikom treści internetowe

Powrót do góry