Objaśnienie KS 2.4.6:Nagłówki i etykiety (poziom AA)
W skrócie
- Cel
- Treść strony jest opisana w nagłówkach i etykietach
- Zadanie autora
- Zapewnij opisowe nagłówki i etykiety
Intencja
Intencją tego kryterium sukcesu jest pomoc użytkownikom w zrozumieniu, jakie informacje są zawarte na stronach internetowych i jak te informacje są zorganizowane. Gdy nagłówki są jasne i opisowe, użytkownicy mogą łatwiej znaleźć poszukiwane informacje i łatwiej zrozumieć relacje między różnymi częściami treści. Opisowe etykiety pomagają użytkownikom zidentyfikować określone elementy treści.
Etykiety i nagłówki nie muszą być długie. Słowo lub nawet pojedynczy znak może wystarczyć, jeśli zapewnia odpowiednią wskazówkę do wyszukiwania i nawigacji po treści.
To kryterium sukcesu nie wymaga nagłówków ani etykiet. To kryterium sukcesu wymaga, aby nagłówki lub etykiety miały charakter opisowy. To kryterium sukcesu nie wymaga również, aby treść pełniąca funkcję nagłówka lub etykiety była prawidłowo oznaczona lub zidentyfikowana - ten aspekt jest omówiony osobno w 1.3.1: Informacje i relacje. Możliwe jest, że treść spełni to kryterium sukcesu (zapewniając opisową treść, która działa jak nagłówki lub etykiety), ale nie spełni kryterium sukcesu 1.3.1 (jeśli nagłówki lub etykiety nie są poprawnie oznaczone / zidentyfikowane). I odwrotnie, możliwe jest również, aby treść spełniała kryterium sukcesu 1.3.1 (z prawidłowo oznaczonymi lub zidentyfikowanymi nagłówkami lub etykietami), ale nie spełniała tego kryterium sukcesu (jeśli te nagłówki lub etykiety nie są wystarczająco jasne lub opisowe).
Ponadto, w przypadku etykiet, to kryterium sukcesu nie uwzględnia tego, czy zastosowano alternatywne metody zapewnienia dostępnej nazwy dla kontrolek formularzy i danych wejściowych - ten aspekt jest omówiony osobno w 4.1.2: Nazwa, rola i wartość. Możliwe jest, aby kontrolki i dane wejściowe miały odpowiednią dostępną nazwę (np. przy użyciu aria-label="...")
, a tym samym spełniały kryterium sukcesu 4.1.2, ale nadal nie spełniały tego kryterium sukcesu (jeśli etykieta nie jest wystarczająco jasna lub opisowa).
To kryterium sukcesu nie wymaga użycia etykiet; wymaga jednak, aby jeśli etykiety istnieją, były wystarczająco jasne lub opisowe. Zobacz 3.3.2: Etykiety lub instrukcje, aby uzyskać więcej informacji na temat korzystania z etykiet.
Korzyści
- Opisowe nagłówki są szczególnie pomocne dla użytkowników z niepełnosprawnościami, które spowalniają czytanie oraz dla osób z ograniczoną pamięcią krótkotrwałą. Osoby te odnoszą korzyści, gdy tytuły części pozwalają przewidzieć, co zawiera każda z nich.
- Kontrolki wprowadzania danych formularza z etykietami, które jasno opisują treść, która ma zostać wprowadzona, pomagają użytkownikom określić, jak pomyślnie wypełnić formularz.
- Gdy nagłówki i etykiety są również prawidłowo oznaczone i zidentyfikowane zgodnie z 1.3.1: Informacje i relacje, to kryterium sukcesu pomaga osobom korzystającym z czytników ekranu, zapewniając, że etykiety i nagłówki są wyraźniejsze, gdy są prezentowane w innym formacie - na przykład w automatycznie generowanej liście nagłówków, spisie treści lub podczas przeskakiwania z nagłówka do nagłówka na stronie.
Przykłady
- Strona z wiadomościami
- Strona główna serwisu informacyjnego zawiera nagłówki najważniejszych wiadomości w ciągu godziny. Pod każdym nagłówkiem znajduje się pierwsze 35 słów historii i łącze do pełnego artykułu. Każdy nagłówek daje jasny obraz tematu artykułu.
- Przewodnik po tym, jak dobrze pisać
- Przewodnik po pisaniu zawiera następujące tytuły sekcji:
Jak dobrze pisać
,Usuwanie bezużytecznych słów
,Rozpoznawanie niepotrzebnych słów
i tak dalej. Nagłówki sekcji są jasne i zwięzłe, a struktura informacji jest odzwierciedlona w strukturze nagłówków. - Spójne nagłówki w różnych artykułach
- Strona internetowa zawiera dokumenty z konferencji. Zgłoszenia na konferencję muszą mieć następującą organizację:
Streszczenie
,Wprowadzenie
, [inne sekcje unikalne dla tego artykułu],Zakończenie
,Biografia autora
,Słownik
iBibliografia
. Tytuł każdej strony internetowej wyraźnie identyfikuje artykuł, który zawiera, tworząc użyteczną równowagę między unikalnością artykułów a spójnością nagłówków sekcji. - Formularz z prośbą o podanie nazwy użytkownika
- Formularz prosi o podanie nazwy użytkownika. Składa się z dwóch pól wejściowych, w których należy podać imię i nazwisko. Pierwsze pole jest oznaczone jako
Imię
, a drugie jakoNazwisko
.
Powiązane zasoby
Zasoby służą wyłącznie celom informacyjnym i nie sugerują żadnego poparcia.
- Jak użytkownicy czytają w sieci Badanie pokazujące, że większość użytkowników skanuje strony internetowe, zamiast czytać je słowo po słowie.
- Stosowanie wytycznych dla pisania na stronach internetowych Raport na temat efektów tworzenia zwięzłych, łatwych do skanowania i obiektywnych stron internetowych.
Techniki
Każdy numerowany element w tej sekcji przedstawia technikę lub kombinację technik, które Grupa Robocza WCAG uznaje za wystarczające do spełnienia tego kryterium sukcesu. Nie jest jednak konieczne stosowanie tych konkretnych technik. Aby uzyskać informacje na temat stosowania innych technik, zobacz Objaśnienie technik dla kryteriów sukcesu WCAG, szczególnie w podrozdziale „Inne techniki”.
Wystarczające techniki
Uwaga
Nagłówki i etykiety muszą być określone programowo, zgodnie z kryterium sukcesu 1.3.1.
Kluczowe pojęcia
- sztuka tekstowa
-
albo ASCII art - proste rysunki tworzone za pomocą znaków lub glifów układanych na obszarze o stałej szerokości kolumn oraz o stałej wysokości znaków (zazwyczaj z 95 możliwych do wydrukowania znaków zdefiniowanych przez ASCII)
- technologia wspomagająca
-
sprzęt i/lub oprogramowanie działające jako oprogramowanie użytkownikalub współdziała z popularnymi programami użytkownika, aby zapewnić osobom z niepełnosprawnościami niezbędne funkcjonalności, wykraczające poza te oferowane przez popularne programy użytkownika
Uwaga
Funkcjonalności zapewniane przez technologie wspomagające obejmują alternatywny sposób prezentacji treści (np. mowa syntetyczna lub powiększenie obrazu), alternatywne sposoby wprowadzania danych (np. za pomocą głosu), dodatkowe mechanizmy nawigacji i orientacji oraz transformacji treści (np. w celu uczynienia tabel bardziej dostępnymi).
Uwaga
Technologie wspomagające często przekazują informacje i dane do standardowych aplikacji za pośrednictwem specjalnych API.
Uwaga
Rozróżnienie pomiędzy popularnymi programami użytkownika a technologiami wspomagającymi nie jest oczywiste. Wiele popularnych programów użytkownika udostępnia pewne funkcje pomagające osobom niepełnosprawnym. Podstawowa różnica pomiędzy nimi polega na tym, że popularne programy użytkownika są ukierunkowane na szerokie i zróżnicowane grupy odbiorców, zarówno z niepełnosprawnościami, jak i bez niepełnosprawności. Natomiast technologie wspomagające skierowane są do wąskiej grupy odbiorców z określonymi rodzajami niepełnosprawności. Pomoc zapewniana przez technologię wspomagającą jest bardziej wyspecjalizowana i dostosowana do potrzeb na odbiorcy z konkretnymi potrzebami. Popularne programy użytkownika mogą dostarczać technologiom wspomagającym niezbędne funkcjonalności, takie jak pobieranie treści internetowych z obiektów programowych lub odwzorowanie kodu do postaci przyjaźniejszej dla tych technologii.
- treść (treść internetowa)
-
informacje i wrażenia sensoryczne, które mają być przekazywane użytkownikowi za pośrednictwem programu użytkownika, w tym kod lub znaczniki określające strukturę treści, prezentację i interakcje
- ludzki język
-
język mówiony, pisany lub język migowy (znaków zarówno wizualnych, jak dotykowych) służący do komunikowania się między ludźmi.
Uwaga
Zobacz także język migowy.
- etykieta
-
tekst lub inny komponent z tekstem alternatywnym, który jest prezentowany użytkownikowi w celu identyfikacji komponentu w treści internetowej
Uwaga
Etykieta jest widoczna dla wszystkich użytkowników, podczas gdy nazwa może być przekazywana tylko technologiom wspomagającym. W wielu przypadkach (choć nie we wszystkich) etykieta i nazwa są takie same.
Uwaga
Pojęcie etykiety nie ogranicza się tylko do elementu „label” w HTML.
- nazwa
-
tekst, po którym oprogramowanie może zidentyfikować obiekty w treści
Uwaga
Nazwa może być ukryta i przekazywana tylko poprzez technologie wspomagające, w odróżnieniu od etykiet , które są prezentowane wszystkim użytkownikom. W niektórych, ale nie wszystkich wypadkach, etykieta i nazwa są tożsame.
Uwaga
To nie jest to samo, co atrybut „name” w HTML.
- treść nietekstowa
-
każda treść, która nie jest sekwencją znaków, które mogą być programowo określone lub nie wyraża niczego w jakimkolwiek języku ludzkim
Uwaga
Obejmuje to sztukę tekstową (ASCII art, będącą układanką złożoną ze znaków), emotikony, slang na forach (korzystający z zastępowania znaków) i obrazy przedstawiające tekst.
- przedstawianie
-
renderowanie treści w sposób, który jest postrzegalny dla użytkownika
- określony programowo
-
takie przedstawienie danych przez oprogramowanie dostawcy, które pozwala różnym programom użytkownika, w tym technologiom wspomagającym, odczytać i przedstawić daną informację, w sposób, jakiego potrzebuje użytkownik.
- język migowy
-
język stosujący kombinację gestów dłoni i ramion, mimiki twarzy i pozycji ciała, w celu przekazania informacji.
- struktura
-
- sposób, w jaki poszczególne części strony internetowej są są ułożone i połączone ze sobą; oraz
- sposób ułożenia zbioru stron internetowych
- tekst
-
ciąg znaków, który można określić programowo, gdzie ciąg ten wyraża coś w języku ludzkim
- tekst alternatywny
-
tekst skojarzony programowo z treścią nietekstową lub lub odnoszący się do tekstu programowo skojarzonego z treścią nietekstową. Tekst programowo skojarzony to taki tekst, którego położenie może być programowo określone w stosunku do treści nietekstowej.
Uwaga
Więcej informacji można znaleźć w sekcji Understanding Text Alternatives (Objaśnienie alternatyw tekstowych)..
- program użytkownika
-
oprogramowanie umożliwiające pobieranie i przeglądanie treści internetowych
- strona internetowa
-
nieosadzony zasób uzyskany z pojedynczego identyfikatora URI za pomocą protokołu HTTP wraz z wszelkimi innymi zasobami użytymi do renderowania strony w programie użytkownika lub takimi, które potencjalnie mogą być użyte do renderowania
Uwaga
Mimo że każdy z „pozostałych zasobów” mógłby być renderowany razem z podstawowym zasobem, to niekoniecznie muszą być renderowane równocześnie.
Uwaga
W celu zgodności z niniejszymi wytycznymi, zasób nie może być „osadzony” w innym zasobie wchodzącym w zakres oceny zgodności, aby można go było uznać za stronę internetową.
Zasady testowania
Poniżej znajdują się Zasady testowania dotyczące niektórych aspektów tego kryterium sukcesu. Nie jest konieczne korzystanie z tych konkretnych zasad testowania w celu sprawdzenia zgodności z WCAG, są one jednak zdefiniowanymi i zatwierdzonymi metodami testowymi. Aby uzyskać informacje na temat korzystania z Zasad testowania, zobacz Objaśnienie zasad testowania dla kryteriów sukcesu WCAG.