Przejdź do treści

Objaśnienie KS 1.4.9:Obrazy tekstu (bez wyjątku) (poziom AAA)

W skrócie

Cel
Użytkownicy zawsze mogą dostosować sposób prezentacji tekstu
Zadanie autora
Nie używaj obrazów tekstu, chyba że nie ma innego sposobu przedstawienia informacji

Intencja

Intencją tego kryterium sukcesu jest umożliwienie osobom, które wymagają określonej wizualnej prezentacji tekstu, dostosowania prezentacji tekstu zgodnie z ich potrzebami. Dotyczy to osób, które wymagają tekstu w określonym rozmiarze czcionki, kolorze pierwszego planu i tła, rodzinie czcionek, odstępach między wierszami lub wyrównaniu.

Oznacza to wdrażanie tekstu w sposób umożliwiający zmianę jego prezentacji lub zapewnienie mechanizmu, za pomocą którego użytkownicy mogą wybrać alternatywną prezentację. Używanie obrazów tekstu jest przykładem wdrażania, które nie pozwala użytkownikom na zmianę prezentacji zawartego w nim tekstu.

W niektórych sytuacjach określona wizualna prezentacja tekstu jest niezbędna do przekazania informacji. Oznacza to, że bez tej konkretnej prezentacji wizualnej informacje zostałyby utracone. W takim przypadku nie jest wymagane implementowanie tekstu w sposób umożliwiający zmianę jego prezentacji. Dotyczy to tekstu, który demonstruje określony aspekt wizualny tekstu, taki jak określona rodzina czcionek, lub tekst, który przekazuje tożsamość, taki jak tekst w logo firmy.

Tekst, który jest dekoracją, nie wymaga implementacji tekstu w sposób umożliwiający zmianę jego prezentacji.

Definicja obrazu tekstu zawiera uwagę: Uwaga: Nie dotyczy to tekstu, który jest częścią obrazu zawierającego znaczące inne treści wizualne. Przykłady takich obrazów obejmują wykresy, zrzuty ekranu i diagramy, które wizualnie przekazują ważne informacje za pomocą czegoś więcej niż tylko tekstu.

Korzyści

  • Osoby słabowidzące (które mogą mieć problemy z odczytaniem tekstu pisanego konkretnym krojem rozmiarem i/lub kolorem czcionek).
  • Osoby z problemami ze śledzeniem wzrokowym (które mogą mieć problemy z odczytaniem tekstu z zachowaniem autorskich odstępów między wierszami i/lub wyrównaniem).
  • Osoby z problemami poznawczymi, które wpływają na czytanie.

Przykłady

Cytat
Strona internetowa zawiera cytat. Sam cytat jest przedstawiony jako tekst pisany kursywą, wcięty od lewego marginesu. Imię osoby, której przypisany jest cytat, znajduje się poniżej cytatu z 1,5-krotnym odstępem wiersza i jest głębiej wcięte od lewego marginesu. CSS służy do pozycjonowania tekstu; ustawiania odstępów między wierszami; a także wyświetlania rodziny czcionek, rozmiaru, koloru i dekoracji tekstu.
Elementy nawigacyjne
Strona internetowa zawiera menu łączy nawigacyjnych, które zawierają zarówno ikonę, jak i tekst opisujący ich cel. CSS służy do wyświetlania rodziny czcionek tekstu, rozmiaru i kolorów pierwszego planu i tła, a także odstępów między łączami nawigacyjnymi.
Logo zawierające tekst
Witryna internetowa zawiera logo organizacji w lewym górnym rogu każdej strony internetowej. Logo zawiera logotyp (tekst jako część lub całość logo). Wizualna prezentacja tekstu ma zasadnicze znaczenie dla tożsamości logo i jest dołączona jako obraz gif, który nie pozwala na zmianę cech tekstu. Obraz ma alternatywę tekstową.
Reprezentacja rodziny czcionek
Strona internetowa zawiera informacje o konkretnej rodzinie czcionek. Zastąpienie rodziny czcionek inną czcionką zniweczyłoby cel prezentacji. Prezentacja jest dołączona jako obraz jpeg, który nie pozwala na zmianę charakterystyki tekstu. Obraz ma alternatywę tekstową.
Przedstawienie listu
Strona internetowa zawiera przedstawienie oryginalnego listu. Przedstawienie listu w oryginalnym formacie jest niezbędne do przekazywania informacji o okresie, w którym został napisany. List jest dołączony jako obraz gif, który nie pozwala na zmianę cech tekstu. Obraz ma alternatywę tekstową.
Symboliczne znaki tekstowe
Formularz umożliwia użytkownikom wprowadzanie bloków tekstu. Formularz zawiera wiele przycisków, w tym funkcje do stylizacji tekstu i sprawdzania pisowni. Niektóre przyciski używają znaków tekstowych, które nie tworzą sekwencji wyrażającej coś w języku ludzkim. Na przykład „B”, aby zwiększyć wagę czcionki, „I”, aby pisać tekst kursywą i „ABC”, aby sprawdzić pisownię. Symboliczne znaki tekstowe są dołączane jako obrazy gif, które nie pozwalają na zmianę cech tekstu. Przyciski mają alternatywy tekstowe.

Powiązane zasoby

Zasoby służą wyłącznie celom informacyjnym i nie sugerują żadnego poparcia.

Techniki

Każdy numerowany element w tej sekcji przedstawia technikę lub kombinację technik, które Grupa Robocza WCAG uznaje za wystarczające do spełnienia tego kryterium sukcesu. Nie jest jednak konieczne stosowanie tych konkretnych technik. Aby uzyskać informacje na temat stosowania innych technik, zobacz Objaśnienie technik dla kryteriów sukcesu WCAG, szczególnie w podrozdziale „Inne techniki”.

Wystarczające techniki

Techniki pomocnicze

Chociaż nie jest to wymagane do zapewnienia zgodności, należy rozważyć następujące dodatkowe techniki, aby uczynić treść bardziej dostępną. Nie wszystkie techniki można zastosować i nie wszystkie będą skuteczne w każdej sytuacji.

Kluczowe pojęcia

technologia wspomagająca

sprzęt i/lub oprogramowanie działające jako oprogramowanie użytkownikalub współdziała z popularnymi programami użytkownika, aby zapewnić osobom z niepełnosprawnościami niezbędne funkcjonalności, wykraczające poza te oferowane przez popularne programy użytkownika

Uwaga

Funkcjonalności zapewniane przez technologie wspomagające obejmują alternatywny sposób prezentacji treści (np. mowa syntetyczna lub powiększenie obrazu), alternatywne sposoby wprowadzania danych (np. za pomocą głosu), dodatkowe mechanizmy nawigacji i orientacji oraz transformacji treści (np. w celu uczynienia tabel bardziej dostępnymi).

Uwaga

Technologie wspomagające często przekazują informacje i dane do standardowych aplikacji za pośrednictwem specjalnych API.

Uwaga

Rozróżnienie pomiędzy popularnymi programami użytkownika a technologiami wspomagającymi nie jest oczywiste. Wiele popularnych programów użytkownika posiada różne rozwiązania wspomagające osoby z niepełnosprawnościami. Podstawowa różnica pomiędzy nimi polega na tym, że popularne programy użytkownika są ukierunkowane na szerokie i zróżnicowane grupy odbiorców, zarówno z niepełnosprawnościami, jak i bez niepełnosprawności. Natomiast technologie wspomagające skierowane są do wąskiej grupy odbiorców z określonymi rodzajami niepełnosprawności. Pomoc zapewniana przez technologię wspomagającą jest bardziej wyspecjalizowana i dostosowana do potrzeb na odbiorcy z konkretnymi potrzebami. Popularne programy użytkownika mogą dostarczać technologiom wspomagającym niezbędne funkcjonalności, takie jak pobieranie treści internetowych z obiektów programowych lub odwzorowanie kodu do postaci przyjaźniejszej dla tych technologii.

istotny

jeżeli taki element zostanie usunięty, może to całkowicie zmienićinformację lub funkcjonalność treści, a informacja i funkcjonalność nie mogą zostać osiągnięte w inny sposób, zapewniający zgodność

język ludzki

język mówiony, pisany lub migowany (za pomocą środków wizualnych lub dotykowych) służący do komunikowania się z ludźmi

Uwaga

Zobacz także język migowy.

obraz tekstu

tekst, który jest renderowany w postaci nietekstowej (np. jako grafika) w celu uzyskania określonych efektów wizualnych

Uwaga

Nie dotyczy tekstu znajdującego się na obrazie, w którym ważna jest inna treść wizualna.

określony programowo

takie przedstawienie danych przez oprogramowanie dostawcy, które pozwala różnym programom użytkownika, w tym technologiom wspomagającym, odczytać i przedstawić daną informację, w sposób, jakiego potrzebuje użytkownik.

czysto dekoracyjny

służący jedynie w celu ozdobienia, nie niosący ze sobą żadnej informacji lub funkcjonalności

Uwaga

Tekst jest czysto dekoracyjny, jeżeli słowa mogą być swobodnie przemieszczane lub podmieniane bez zmiany celu, jakiemu służy.

język migowy

język stosujący kombinację gestów dłoni i ramion, mimiki twarzy i pozycji ciała, w celu przekazania informacji.

tekst

ciąg znaków, który można określić programowo, gdzie ciąg ten wyraża coś w języku ludzkim

program użytkownika

oprogramowanie umożliwiające pobieranie i przeglądanie treści internetowych

Zasady testowania

Poniżej znajdują się Zasady testowania dotyczące niektórych aspektów tego kryterium sukcesu. Nie jest konieczne korzystanie z tych konkretnych zasad testowania w celu sprawdzenia zgodności z WCAG, są one jednak zdefiniowanymi i zatwierdzonymi metodami testowymi. Aby uzyskać informacje na temat korzystania z Zasad testowania, zobacz Objaśnienie zasad testowania dla kryteriów sukcesu WCAG.

Powrót do góry