Objaśnienie KS 1.4.12: Odstępy w tekście (poziom AA)
W skrócie
- Cel
- Użytkownicy mogą dostosować odstępy w tekście, aby ułatwić czytanie.
- Zadanie twórcy
- Upewnij się, że treść dostosowuje się do ustawień tekstu zdefiniowanych przez użytkownika
- Dlaczego jest to ważne
- Niektóre osoby potrzebują tekstu z innymi odstępami lub czcionkami.
Intencja
Intencją tego kryterium sukcesu (KS) jest zapewnienie, że gdy ludzie zastępują odstępy w tekście określone przez twórcę, aby poprawić swoje doświadczenia w czytaniu, treść jest nadal czytelna i funkcjonalna. Każde z wymagań określonych w czterech punktach KS pomaga zapewnić, że styl tekstu może być dostosowany przez użytkownika do jego potrzeb.
Określone metryki określają minimalną linię bazową. Wartości pomiędzy metrykami twórcy a metrykami określonymi w tym KS nie powinny powodować utraty treści ani funkcjonalności.
To KS koncentruje się na zdolności dostosowania treści do zwiększenia odstępów między wierszami, słowami, literami i akapitami. Każda ich kombinacja może pomóc użytkownikowi w skutecznym czytaniu tekstu. Ponadto zapewnienie prawidłowego dostosowania treści, gdy użytkownicy zastępują ustawione przez twórcę odstępy, również znacznie zwiększa prawdopodobieństwo, że użytkownik może ustawić inne preferencje stylu. Na przykład użytkownik może potrzebować zmiany na szerszą rodzinę czcionek niż ustawił autor, aby skutecznie czytać tekst.
Odpowiedzialność użytkownika
Możliwość odczytania i wyciągnięcia znaczenia z nadpisanych odstępów spoczywa na użytkowniku Użytkownik może zdecydować się na przekroczenie regulacji odstępów wskazanych w KS. Jeżeli zwiększone odstępy powodują utratę treści lub funkcjonalności, użytkownik dostosuje lub powróci do oryginalnych odstępów autora lub odstępów w granicach KS. Niezależnie od tego użytkownik potrzebuje elastyczności w dostosowywaniu odstępów w granicach określonych w KS bez utraty treści i funkcjonalności. Takie zmiany można wprowadzić za pomocą arkusza stylów użytkownika, skryptozakładki, rozszerzenia lub aplikacji.
Skutki braku możliwości zastąpienia odstępów
Obrazy poniżej przedstawiają niektóre rodzaje błędów, gdy twórcy nie biorą pod uwagę, że użytkownicy mogą zastąpić odstępy do metryk określonych w tym kryterium sukcesu.
Tekst obcięty
Dolna część słów „Twoje potrzeby” jest obcięta w nagłówku, przez co tekst na rysunku 1 jest nieczytelny. Powinien brzmieć: „Świadczymy usługę aplikacji mobilnej spełniającą Twoje potrzeby”.

Na rysunku 2 ostatnia część tekstu w 3 nagłówkach umieszczonych obok siebie została wycięta. Pierwszy nagłówek powinien brzmieć „Zębatka w kole.” Ale brzmi: „Zębatka w ko”. Widoczna jest tylko połowa „l”, a litery „e” brakuje zupełnie. Drugi nagłówek powinien brzmieć „Grosz za twoje myśli”. Ale brzmi „Grosz za twoje”. Trzeci powinien brzmieć „Wróć do deski kreślarskiej” Ale brzmi „Wróć do deski”.

Nakładanie się tekstu
Na rysunku 3 ostatnie 3 słowa „Grupy i programy” w nagłówku „Technolodzy poszukujący wkładu w grupach i programach” pokrywają się z następującym po nich zdaniem. To zdanie powinno brzmieć: „Zapraszamy do dzielenia się pomysłami i obszarami zainteresowań związanymi z integracją technologii z perspektywy grupy lub programu” Ale napis „Zapraszamy do dzielenia się pomysłami” jest zasłonięty i nieczytelny.

Korzyści
- Osoby o słabym wzroku, które wymagają większych odstępów między wierszami, słowami i literami, potrafią czytać tekst.
- Osoby z dysleksją mogą zwiększyć odstępy między liniami, słowami i literami, aby zwiększyć szybkość czytania.
- Chociaż nie jest to wymagane przez to KS, białe znaki między blokami tekstu mogą pomóc osobom z niepełnosprawnością poznawczą w rozróżnieniu sekcji i zaznaczeniu pól.
Przykłady
Gdy odstępy są zastępowane do metryk KS:
- Tekst mieści się w granicach jej pojemnika bez odcinania.
- Tekst mieści się w granicach zawierającego go pola, nie nakładając się na inne pola
Powiązane zasoby
Zasoby służą wyłącznie celom informacyjnym. Nie należy traktować ich jako zaleceń.
Badania
Podstawy tego KS opierają się na badaniach. Metryki wybrane jako miary opierają się na badaniu McLeish. Przeprowadził testy od .04 do 0,25 em. McLeish stwierdził rosnącą krzywą szybkości odczytu rzeczywistych materiałów do 0,25, ale zaczęła się ona spłaszczać przy 0,20. Poprzednie badania, które nie wykazały poprawy, rozpoczęły się po 0,5em. Dokładnie w płaskim punkcie. Dr Wayne E. Dick przeanalizował badanie McLeish i przetłumaczył z punktów. Dr. Dick zalecił wskaźniki przyjęte przez Grupę Roboczą.
Języki i skrypty
Przetestowano około 480 różnych języków i skryptów. Maksymalne korekty odstępów dozwolone przez KS zostały określone na następujących 3 stronach:
Wyniki
Nie wystąpiły żadne działania niepożądane. Poniżej przedstawiono szczegółowe ustalenia:
- Odstępy między znakami
- Poszczególne znaki w słowach pozostały nienaruszone, chociaż były nieco bardziej oddalone od siebie.
- Odstępy między słowami
- Słowa były od siebie bardziej oddalone. W językach, które nie mają słów (np. japoński), stosowanie odstępów między wyrazami nie miało żadnego efektu. Tego się oczekuje.
- Wysokość linii
- Zmiana wysokości linii nie oddzielała znaków diakrytycznych od znaków ani nie miała negatywnego wpływu na znaki wznoszące się i dolne.
Jak wspomniano wcześniej, za możliwość czytania tekstu z dostosowanymi odstępami odpowiada użytkownik. Dzieje się tak niezależnie od języka.
Wyjątek KS dotyczy przypadków, w których właściwość stylu tekstu nie jest używana w języku lub skrypcie. W takich przypadkach twórcy są zobowiązani jedynie dopilnować, aby odpowiednie właściwości nie zakłócały układu.
Inne referencje
- Allan, Kirkpatrick, Lawton Henry, Redaktorzy. (2017). Wymagania dotyczące dostępności dla osób słabowidzących (3.4 Odstępy do czytania). Konsorcjum WWW.
- Stylus Team (2012). Rozszerzenie przeglądarki Stylus (Firefox, Chrome i Opera) (kompatybilne z materiałami UserStyles.org).
- Campbell, Alastair. (2017). Zakładka adaptacji tekstu. GitHub.
- Chung, Susana T.L. (2012). Zależność szybkości czytania od odstępów między literami w utracie centralnego wzroku. Optom View Science.
- Chung, Susana T.L. (2002). Wpływ odstępów między literami na szybkość czytania w widzeniu centralnym i peryferyjnym (PDF). Czasopisma IOVS ARVO.
- McLeish, Eve. (2007). Badanie wpływu odstępów między literami na szybkość czytania młodych czytelników ze słabym widzeniem (PDF). The British Journal of Visual Impairment 25.2: 133-43.
- Rello, L. i Baeza-Yates, R.A. (2017). Jak przedstawić bardziej czytelny tekst dla osób z dysleksją. Powszechny dostęp w społeczeństwie informacyjnym, 16 (1), 29-49.
- Sjoblom, A.M., Eaton, E. i Stagg, SD, (2016). Wpływ odstępów między literami i kolorowych nakładek na szybkość i dokładność czytania w dysleksji dorosłych. British Journal of Educational Psychology, 86(4), s. 630-639).
- Zorzi, Marco i in. (2012). Bardzo duże odstępy między literami poprawiają czytanie w dysleksji. Materiały National Academy of Sciences.
Techniki
Każdy numerowany element w tej sekcji przedstawia technikę lub kombinację technik, które Grupa Robocza WCAG uznaje za wystarczające do spełnienia tego kryterium sukcesu. Jednak nie jest konieczne stosowanie tych konkretnych technik. Aby uzyskać informacje na temat stosowania innych technik, zobacz Objaśnienie technik dla kryteriów sukcesu WCAG, szczególnie w podrozdziale „Inne techniki”.
Wystarczające techniki
Techniki pomocnicze
Chociaż nie jest to wymagane do zapewnienia zgodności, należy rozważyć następujące dodatkowe techniki, aby uczynić treść bardziej dostępną. Nie wszystkie techniki można zastosować i nie wszystkie będą skuteczne w każdej sytuacji.
Błędy
Poniżej przedstawiono typowe błędy, które są uważane za porażki tego kryterium sukcesu przez Grupę Roboczą WCAG.
Kluczowe pojęcia
sprzęt i/lub oprogramowanie działające jako oprogramowanie użytkownikalub współdziała z popularnymi programami użytkownika, aby zapewnić osobom z niepełnosprawnościami niezbędne funkcjonalności, wykraczające poza te oferowane przez popularne programy użytkownika
Uwaga
Funkcjonalności zapewniane przez technologie wspomagające obejmują alternatywny sposób prezentacji treści (np. mowa syntetyczna lub powiększenie obrazu), alternatywne sposoby wprowadzania danych (np. za pomocą głosu), dodatkowe mechanizmy nawigacji i orientacji oraz transformacji treści (np. w celu uczynienia tabel bardziej dostępnymi).
Uwaga
Technologie wspomagające często przekazują informacje i dane do standardowych aplikacji za pośrednictwem specjalnych API.
Uwaga
Rozróżnienie pomiędzy popularnymi programami użytkownika a technologiami wspomagającymi nie jest oczywiste. Wiele popularnych programów użytkownika udostępnia pewne funkcje pomagające osobom niepełnosprawnym. Podstawowa różnica pomiędzy nimi polega na tym, że popularne programy użytkownika są ukierunkowane na szerokie i zróżnicowane grupy odbiorców, zarówno z niepełnosprawnościami, jak i bez niepełnosprawności. Natomiast technologie wspomagające skierowane są do wąskiej grupy odbiorców z określonymi rodzajami niepełnosprawności. Pomoc zapewniana przez technologię wspomagającą jest bardziej wyspecjalizowana i dostosowana do potrzeb na odbiorcy z konkretnymi potrzebami. Popularne programy użytkownika mogą dostarczać technologiom wspomagającym niezbędne funkcjonalności, takie jak pobieranie treści internetowych z obiektów programowych lub odwzorowanie kodu do postaci przyjaźniejszej dla tych technologii.
język mówiony, pisany lub język migowy (znaków zarówno wizualnych, jak dotykowych) służący do komunikowania się między ludźmi.
Uwaga
Zobacz także język migowy.
tekst, który jest renderowany w postaci nietekstowej (np. jako grafika) w celu uzyskania określonych efektów wizualnych
Uwaga
Nie dotyczy tekstu znajdującego się na obrazie, w którym ważna jest inna treść wizualna.
takie przedstawienie danych przez oprogramowanie dostawcy, które pozwala różnym programom użytkownika, w tym technologiom wspomagającym, odczytać i przedstawić daną informację, w sposób, jakiego potrzebuje użytkownik.
język stosujący kombinację gestów dłoni i ramion, mimiki twarzy i pozycji ciała, w celu przekazania informacji.
właściwość, której wartość określa sposób prezentacji (np. czcionka, kolor, rozmiar, lokalizacja, wypełnienie, głośność, synteza mowy) elementów treści w trakcie ich renderowania (np. na ekranie, przez głośnik, przez wyświetlacz brajlowski, przez programy użytkownika).
Właściwości stylu mogą mieć kilka źródeł:
- Domyślne style programu użytkownika: Domyślne wartości właściwości stylu stosowane w przypadku braku stylów autora lub użytkownika. Niektóre technologie treści internetowych określają domyślne renderowanie, inne nie;
- Style autora: Wartości właściwości stylu ustawione przez twórcę jako część treści (np. style wbudowane, arkusze stylów autora);
- Style użytkownika: Wartości właściwości stylu ustawione przez użytkownika (np. poprzez ustawienia interfejsu programu użytkownika, arkusze stylów użytkownika).
ciąg znaków, który można określić programowo, gdzie ciąg ten wyraża coś w języku ludzkim
dowolne oprogramowanie umożliwiające pobieranie i przeglądanie treści internetowych
Zasady testowania
Poniżej znajdują się Zasady testowania dotyczące niektórych aspektów tego kryterium sukcesu. Nie jest konieczne korzystanie z tych konkretnych zasad testowania w celu sprawdzenia zgodności z WCAG, są one jednak zdefiniowanymi i zatwierdzonymi metodami testowymi. Aby uzyskać informacje na temat korzystania z Zasad testowania, zobacz Objaśnienie zasad testowania dla kryteriów sukcesu WCAG.