Przejdź do treści

Objaśnienie KS 1.4.1:Użycie koloru (poziom A)

Intencja

Intencją tego kryterium sukcesu jest zapewnienie wszystkim widzącym użytkownikom dostępu do informacji przekazywanych za pomocą różnic kolorystycznych, tj. za pomocą kolorów, w których każdy kolor ma przypisane znaczenie. Jeśli informacje są przekazywane za pomocą różnic kolorystycznych w obrazie (lub innym formacie nietekstowym), kolor może nie być widoczny dla użytkowników z zaburzeniami widzenia barw. W tym przypadku dostarczanie za pomocą innych środków wizualnych informacji przekazywanych w kolorze zapewnia, że użytkownicy, którzy nie widzą kolorów, nadal mogą postrzegać informacje.

Kolor jest ważnym atutem w projektowaniu treści internetowych, zwiększa ich estetykę, użyteczność i dostępność. Niektórzy użytkownicy mają jednak problemy z postrzeganiem kolorów. Osoby słabowidzące często mają ograniczone widzenie kolorów, a wielu starszych użytkowników nie widzi dobrze kolorów. Ponadto osoby korzystające z wyświetlaczy i przeglądarek o ograniczonej liczbie kolorów lub monochromatycznych nie będą w stanie uzyskać dostępu do informacji prezentowanych wyłącznie w kolorze.

Przykłady informacji przekazywanych przez różnice kolorów: „wymagane pola są czerwone”, „błąd jest wyświetlany na czerwono” i „sprzedaż Marii jest zaznaczona na czerwono, a Tomasza na niebiesko”. Przykładami wskazywania działania są: użycie koloru do wskazania, że łącze otworzy się w nowym oknie lub że wpis w bazie danych został pomyślnie zaktualizowany. Przykładem monitowania o odpowiedź może być użycie podświetlenia w polach formularza, aby wskazać, że wymagane pole zostało pozostawione puste.

Uwaga

Nie powinno to w żaden sposób zniechęcać do używania kolorów na stronie, a nawet kodowania kolorami, jeśli są one uzupełnione innymi wizualnymi wskazówkami.

Uwaga

Jeśli treść jest przekazywana za pomocą kolorów, które różnią się nie tylko odcieniem, ale także znaczną różnicą w jasności, liczy się to jako dodatkowe rozróżnienie wizualne, o ile różnica we względnej luminancji między kolorami prowadzi do współczynnika kontrastu 3: 1 lub wyższego. Na przykład, jasna zieleń i ciemna czerwień różnią się zarówno kolorem (odcieniem) , jak i jasnością, więc spełnią wymaganie, jeśli współczynnik kontrastu wynosi co najmniej 3:1. Podobnie, jeśli treść jest rozróżniana poprzez odwrócenie kolorów pierwszego planu i tła elementu, byłoby to dopuszczalne (znów, zakładając, że kolory pierwszego planu i tła mają wystarczający kontrast).

Jeśli jednak treść zależy od zdolności użytkownika do dokładnego postrzegania lub rozróżniania określonego koloru, wymagany będzie dodatkowy wskaźnik wizualny, niezależnie od współczynnika kontrastu między tymi kolorami. Na przykład wiedza o tym, czy kontur jest zielony, co oznacza, że jest prawidłowy, czy czerwony, co oznacza, że jest nieprawidłowy.

Uwaga

Kryterium to nie odnosi się bezpośrednio do potrzeb użytkowników korzystających z technologii wspomagających. Ma to na celu zapewnienie, że widzący użytkownicy, którzy nie mogą rozróżnić niektórych kolorów, nadal mogą zrozumieć treść. Sposób przekazywania informacji użytkownikom technologii wspomagających jest omówiony osobno w innych kryteriach, w tym (ale nie tylko) 1.1.1 Treść nietekstowa, 1.3.1 Informacje i relacje oraz 4.1.2 Nazwa, rola, wartość.

I odwrotnie, nawet jeśli informacje przekazywane przez różnice kolorów są odpowiednio przekazywane do technologii wspomagających, niekoniecznie spełniają to kryterium, ponieważ użytkownicy widzący, którzy nie mogą rozróżnić niektórych kolorów, niekoniecznie muszą korzystać z technologii wspomagających. To kryterium wymaga widocznej alternatywy dla koloru.

Korzyści

  • Osoby z niedowidzeniem często doświadczają ograniczonego widzenia kolorów.
  • Niektórzy starsi użytkownicy mogą nie widzieć dobrze kolorów.
  • Użytkownicy cierpiący na ślepotę barw odnoszą korzyści, gdy informacje przekazywane za pomocą kolorów są dostępne w inny wizualny sposób.
  • Osoby korzystające z monochromatycznych wyświetlaczy o ograniczonej palecie kolorów mogą nie być w stanie uzyskać dostępu do informacji zależnych od koloru.
  • Użytkownicy, którzy mają problemy z rozróżnianiem kolorów, mogą szukać lub słuchać wskazówek tekstowych.

Przykłady

  • Formularz wykorzystujący kolor i tekst do wskazania wymaganych pól

    Formularz zawiera zarówno pola wymagane, jak i opcjonalne. Instrukcje w górnej części formularza wyjaśniają, że wymagane pola są oznaczone czerwonym tekstem, a także ikoną. Użytkownicy, którzy nie mogą dostrzec różnicy między etykietami pól opcjonalnych a czerwonymi etykietami pól wymaganych, nadal będą mogli zobaczyć ikonę obok czerwonych etykiet.

  • Badanie.

    Uczniowie oglądają obraz SVG związku chemicznego i identyfikują obecne pierwiastki chemiczne zarówno na podstawie użytych kolorów, jak i liczb obok każdego pierwiastka. Legenda pokazuje kolor i numer dla każdego typu elementu. Widzący użytkownicy, którzy nie są w stanie dostrzec wszystkich różnic kolorystycznych, nadal mogą zrozumieć obraz, opierając się na liczbach.

Powiązane zasoby

Zasoby służą wyłącznie celom informacyjnym. Nie należy traktować ich jako zaleceń.

Techniki

Każdy numerowany element w tej sekcji przedstawia technikę lub kombinację technik, które Grupa Robocza WCAG uważa za wystarczające do spełnienia tego kryterium sukcesu. Nie jest jednak konieczne stosowanie tych konkretnych technik. Aby uzyskać informacje na temat stosowania innych technik, zobacz Objaśnienie technik dla kryteriów sukcesu WCAG, szczególnie w podrozdziale „Inne techniki”.

Techniki wystarczające

Wybierz poniżej sytuację, która pasuje do treści twojej treści. Każda sytuacja obejmuje techniki lub kombinacje technik, które są znane i udokumentowane jako wystarczające w danej sytuacji.

Sytuacja A: Jeśli kolor określonych słów, tła lub innej treści jest używany do wskazania informacji:

  1. G14: Zapewnienie, że informacje przekazywane przez różnice w kolorach są również dostępne w tekście.
  2. G205: Dołączanie wskazówek tekstowych, gdy kontrolki formularzy komunikują swoje znaczenie tylko kolorem
  3. G182: Zapewnienie dodatkowych wskazówek wizualnych, gdy różnice koloru tekstu są używane do przekazywania informacji.
  4. G183: Stosowanie współczynnika kontrastu 3:1 i dostarczanie dodatkowych wskazówek wizualnych dla fokusu łączy lub kontrolek, w których do ich identyfikacji stosowany jest sam kolor.

Sytuacja B: Jeśli kolor jest używany w obrazie do przekazywania informacji:

  1. G111: Użycie koloru i deseniu
  2. G14: Zapewnienie, że informacje przekazywane przez różnice w kolorach są również dostępne w tekście.

Techniki pomocnicze

Chociaż nie jest to wymagane do uzyskania zgodności, należy rozważyć następujące dodatkowe techniki, aby zwiększyć dostępność treści. Nie wszystkie techniki mogą być stosowane lub byłyby skuteczne we wszystkich sytuacjach.

Błędy

Poniżej wymieniono typowe błędy, które Grupa Robocza WCAG uważa za niespełnienie tego kryterium sukcesu.

Powrót do góry