Przejdź do treści

Objaśnienie KS 1.3.4: Orientacja (poziom AA)

W skrócie

Cel
Urządzenia mogą być używane w dowolnej orientacji
Zadanie autora
Nie ograniczaj prezentacji treści do orientacji pionowej lub poziomej.

Intencja

Intencją tego kryterium sukcesu jest zapewnienie, że treść wyświetla się w orientacji wybranej przez użytkownika (pionowej lub poziomej) . Niektóre strony internetowe i aplikacje automatycznie ustawiają orientację ekranu, blokują go w tej orientacji i oczekują, że użytkownicy zareagują obracając swoje urządzenie, aby dopasować się do niego, co może sprawiać problemy. Niektórzy użytkownicy mają swoje urządzenia zamontowane w stałej orientacji (np. na ramieniu wózka inwalidzkiego). Dlatego strony internetowe i aplikacje muszą wspierać obie orientacje, nie ograniczając możliwości zmiany orientacji. Dlatego strony internetowe i aplikacje muszą wspierać obie orientacje, nie ograniczając możliwości zmiany orientacji. Zmiany w treści lub funkcjonalności wynikające z wielkości wyświetlacza nie są objęte tym kryterium, które koncentruje się na ograniczeniach orientacji.

Historycznie, urządzenia miały wyświetlacze o stałej orientacji, a wszystkie treści były tworzone tak, aby pasowały do tej orientacji wyświetlacza. Obecnie większość urządzeń mobilnych i wiele innych urządzeń (np. monitorów) ma, na poziomie sprzętowym, możliwość dynamicznego dostosowania domyślnej orientacji wyświetlacza na podstawie informacji z czujników. Celem tego kryterium sukcesu jest to, żeby autorzy nigdy nie ograniczali orientacji treści, zapewniając w ten sposób, że zawsze będzie dopasowana do orientacji wyświetlacza urządzenia.

Ważne jest rozróżnienie pomiędzy odpowiedzialnością autora za nieograniczanie treści do określonej orientacji, a ustawieniami urządzenia regulującymi blokadę orientacji wyświetlacza.

Wiele urządzeń mobilnych oferuje mechaniczny przełącznik lub ustawienie systemowe (lub oba), aby umożliwić użytkownikowi zablokowanie wyświetlacza urządzenia w określonej orientacji. Jeśli użytkownik zdecyduje się zablokować całe urządzenie w konkretnej orientacji, wszystkie aplikacje powinny uwzględnić to ustawienie i odpowiednio wyświetlić zawartość.

To kryterium sukcesu uzupełnia ustawienia „blokady orientacji ekranu”. Strona internetowa, która nie ogranicza orientacji wyświetlania, zawsze będzie obsługiwać ustawienie orientacji na poziomie systemowym, ponieważ ustawienie systemowe jest rozpoznane przez program użytkownika. Alternatywnie, gdy orientacja nie jest zablokowana na poziomie urządzenia, program użytkownika powinien wyświetlić stronę zgodnie z orientacją urządzenia (albo domyślną, albo aktualną orientacją określoną przez czujniki urządzenia).

Wyjątek dotyczący rzeczy uznanych za istotne ma na celu sytuacje, w których treść byłaby zrozumiała tylko w określonej orientacji lub gdy technologia ogranicza możliwe orientacje. Jeśli treść jest przeznaczona dla określonego środowiska, które jest dostępne tylko w jednej orientacji (np. telewizor), wówczas treść może ograniczać orientację. Technologie takie jak wirtualna rzeczywistość wykorzystują ekrany w goglach, które nie mogą zmienić orientacji względem oczu użytkownika.

Korzyści

  • Użytkownicy z niepełnosprawnością rąk, którzy mają zamontowane urządzenie będą mogli korzystać z treści w ich ustalonej orientacji.
  • Użytkownicy słabowidzący będą mogli wyświetlać treści w orientacji, która jest dla nich najlepsza, na przykład zwiększyć rozmiar tekstu, oglądając treści w układzie poziomym.

Przykłady

  • Przykład 1: Witryna internetowa z filmami
    Film jest wyświetlany zarówno w orientacji pionowej, jak i poziomej w zależności od wybranej przez użytkownika orientacji.
  • Przykład 2: Strona internetowa komunikatora
    Strona internetowa komunikatora może wyświetlać wiadomości zarówno w orientacji pionowej, jak i poziomej.
  • Przykład 3: internetowy czytnik książek elektronicznych
    Internetowy czytnik książek elektronicznych może wyświetlać zawartość książki zarówno w orientacji pionowej, jak i poziomej
  • Przykład 4: Zdeponowanie czeku za pomocą aplikacji bankowej
    Przykładem sytuacji, gdy orientacja jest istotna, może być aplikacja bankowa wymagająca orientacji poziomej, żeby łatwo i dokładnie uchwycić obraz czeku do zdeponowania. Papierowe czeki są zazwyczaj około dwa razy szersze niż wysokie.
  • Przykład 5: Aplikacja pianino
    Przykładem, w którym orientacja jest istotna, może być aplikacja do gry na pianinie, wymagająca aby urządzenie było w orientacji poziomej, żeby zapewnić miejsce dla wystarczającej liczby klawiszy do wygodnego używania. Ponieważ aplikacja pianina emuluje fizyczną klawiaturę, która powinna zachować właściwości klawiszy, inaczej dostępne byłoby zbyt mało klawiszy albo klawisze byłyby zbyt wąskie.

Powiązane zasoby

Zasoby służą wyłącznie celom informacyjnym i nie sugerują żadnego poparcia.

Techniki

Każdy numerowany element w tej sekcji reprezentuje technikę lub kombinację technik, które Grupa Robocza WCAG uważa za wystarczające do spełnienia tego Kryterium sukcesu. Jednakże nie jest konieczne stosowanie tych konkretnych technik. Aby uzyskać informacje na temat stosowania innych technik, zobacz Objaśnienie technik dla kryteriów sukcesu WCAG, szczególnie w sekcji „Inne techniki”.

Wystarczające techniki

Błędy

Poniżej przedstawiono typowe błędy, które Grupa Robocza WCAG uważa za niepowodzenia w spełnieniu tego Kryterium sukcesu.

Kluczowe pojęcia

istotny

jeżeli taki element zostanie usunięty, może to całkowicie zmienić informację lub funkcjonalność treści,a informacja i funkcjonalność nie mogą zostać osiągnięte w inny sposób, zapewniający zgodność

Zasady testowania

Poniżej znajdują się zasady testowe dla niektórych aspektów tego kryterium sukcesu. Nie jest konieczne korzystanie z tych konkretnych zasad testowych w celu sprawdzenia zgodności z WCAG, ale są one zdefiniowanymi i zatwierdzonymi metodami testowymi. Aby uzyskać informacje na temat korzystania z reguł testowych, zobacz Objaśnienie testowych dla kryteriów sukcesu WCAG.

Powrót do góry