Przejdź do treści

Objaśnienie KS 1.3.2:Zrozumiała kolejność (poziom A)

W skrócie

Cel
Kolejność treści może być zrozumiała dla większej liczby osób
Zadanie twórcy
Użyj kodu, aby zachować znaczącą kolejność treści

Zamiar

Intencją tego kryterium sukcesu jest umożliwienie programowi użytkownika zapewnienia alternatywnej prezentacji treści przy jednoczesnym zachowaniu kolejności czytania niezbędnej do zrozumienia znaczenia. Ważne jest, aby możliwe było programowe określenie przynajmniej jednej sekwencji treści, która ma sens. Treść, która nie spełnia tego kryterium sukcesu, może dezorientować użytkowników, gdy technologia wspomagająca odczyta treść w niewłaściwej kolejności lub gdy zostaną zastosowane alternatywne arkusze stylów lub inne zmiany formatowania.

Sekwencja ma sens, jeśli nie można zmienić kolejności treści w sekwencji bez wpływu na jej znaczenie. Na przykład, jeśli strona zawiera dwa niezależne artykuły, względna kolejność artykułów może nie mieć wpływu na ich znaczenie, o ile nie są one przeplatane. W takiej sytuacji same artykuły mogą mieć znaczącą sekwencję, ale kontener zawierający artykuły może nie mieć znaczącej sekwencji.

Semantyka niektórych elementów określa, czy ich treść stanowi znaczącą sekwencję. Na przykład w HTML tekst jest zawsze znaczącą sekwencją. Tabele i listy uporządkowane są sekwencjami znaczącymi, ale listy nieuporządkowane nie.

Kolejność treści w sekwencji nie zawsze jest znacząca. Na przykład względna kolejność głównej sekcji strony internetowej i sekcji nawigacyjnej nie wpływa na ich znaczenie. Mogą one występować w dowolnej kolejności w programowo określonej sekwencji odczytu. Innym przykładem może być artykuł w czasopiśmie, który zawiera kilka pasków bocznych z objaśnieniami. Kolejność artykułów i pasków bocznych nie ma wpływu na ich znaczenie. W takich przypadkach istnieje wiele różnych kolejności czytania strony internetowej, które mogą spełnić kryterium sukcesu.

Dla jasności:

  • Zapewnienie określonego porządku liniowego jest wymagane tylko wtedy, gdy wpływa na znaczenie.
  • Może istnieć więcej niż jedna „poprawna” kolejność (zgodnie z definicją WCAG 2.0).
  • Należy podać tylko jedną prawidłową kolejność.

Korzyści

  • To kryterium sukcesu może pomóc osobom korzystającym z technologii wspomagających, które czytają treści na głos. Znaczenie widoczne w kolejności informacji w prezentacji domyślnej będzie takie samo, gdy treść zostanie przedstawiona w formie mówionej.

Przykłady

  • Przykład 1: W dokumencie wielokolumnowym liniowa prezentacja treści przebiega od góry kolumny do dołu kolumny, a następnie do góry następnej kolumny.
  • Przykład 2: CSS służy do pozycjonowania paska nawigacyjnego, głównego wątku na stronie i wątku pobocznego. Wizualna prezentacja sekcji nie jest zgodna z ustaloną programowo kolejnością, ale znaczenie strony nie jest zależne od kolejności sekcji.

Techniki

Każdy numerowany element w tej sekcji reprezentuje technikę lub kombinację technik, które Grupa Robocza WCAG uważa za wystarczające do spełnienia tego kryterium sukcesu. Nie jest jednak konieczne stosowanie tych konkretnych technik. Aby uzyskać informacje na temat stosowania innych technik, zobacz Objaśnienie technik dla kryteriów sukcesu WCAG, szczególnie w sekcji „Inne techniki”.

Techniki wystarczające

Błędy

Poniżej wymieniono typowe błędy, które Grupa Robocza WCAG uważa za niespełnienie tego kryterium sukcesu.

Kluczowe pojęcia

technologia wspomagająca

sprzęt i oprogramowanie, które działa jako program użytkownika lub współdziała z popularnymi programami użytkownika, aby zapewnić osobom z niepełnosprawnościami niezbędne funkcjonalności, wykraczające poza te oferowane przez popularne programy użytkownika

Uwaga

Funkcjonalności zapewniane przez technologie wspomagające obejmują alternatywny sposób prezentacji treści (np. mowa syntetyczna lub powiększenie obrazu), alternatywne sposoby wprowadzania danych (np. za pomocą głosu), dodatkowe mechanizmy nawigacji i orientacji oraz transformacji treści (np. w celu uczynienia tabel bardziej dostępnymi).

Uwaga

Technologie wspomagające często przekazują informacje i dane do standardowych aplikacji za pośrednictwem specjalnych API.

Uwaga

Rozróżnienie pomiędzy popularnymi programami użytkownika a technologiami wspomagającymi nie jest oczywiste. Wiele popularnych programów użytkownika posiada różne rozwiązania wspomagające osoby z niepełnosprawnościami. Główna różnica pomiędzy nimi polega na tym, że popularne programy użytkownika są ukierunkowane na szerokie i zróżnicowane grupy odbiorców, zarówno z niepełnosprawnościami, jak i bez niepełnosprawności. Natomiast technologie wspomagające skierowane są do wąskiej grupy odbiorców z określonymi rodzajami niepełnosprawności. Wsparcie świadczone za pomocą technologii wspomagających jest zatem bardziej wyspecjalizowane i nakierowane na odbiorcę z konkretnymi potrzebami. Popularne programy użytkownika mogą dostarczać technologiom wspomagającym niezbędne funkcjonalności, takie jak pobieranie treści internetowych z obiektów programowych lub odwzorowanie kodu do postaci przyjaźniejszej dla tych technologii.

prawidłowa kolejność odczytu

kolejność słów i akapitów zaprezentowana w taki sposób, żeby kolejność ich odczytu nie zmieniała sensu treści całego przekazu tekstowego

określony programowo

takie przedstawienie danych przez oprogramowanie dostawcy, które umożliwia różnym programom użytkownika, w tym technologiom wspomagającym, wyodrębnienie i przedstawienie tych informacji użytkownikom, w sposób, jakiego potrzebują

program użytkownika

dowolne oprogramowanie, które pobiera i prezentuje użytkownikom treści internetowe

Powrót do góry