Przejdź do treści

Objaśnienie KS 1.3.1:Informacje i relacje (poziom A)

W skrócie

Cel
Informacje o strukturze treści są dostępne dla większej liczby osób
Zadanie twórcy
Użyj kodu, aby wzmocnić relacje i informacje przekazywane w prezentacji

Intencja

Intencją tego kryterium sukcesu jest zapewnienie, że informacje i relacje, które wynikają z formatowania wizualnego lub dźwiękowego, zostaną zachowane, gdy zmieni się forma prezentacji. Na przykład forma prezentacji zmienia się, gdy treść jest odczytywana przez czytnik ekranu lub gdy arkusz stylów użytkownika zastępuje arkusz stylów dostarczony przez autora.

Osoby, które widzą, postrzegają strukturę i relacje za pomocą różnych wskazówek wizualnych — nagłówki są często pisane większą, pogrubioną czcionką i są oddzielone od akapitów pustymi liniami; elementy listy są poprzedzone punktorem i często mają wcięcie; akapity oddzielone są pustą linią; elementy, które mają wspólną cechę, są zorganizowane w wiersze i kolumny tabeli; pola formularzy mogą być ułożone jako grupy, które mają wspólne etykiety tekstowe; do wskazania, że kilka elementów jest ze sobą powiązanych, może być użyty inny kolor tła; słowa, które mają specjalny status, oznacza się poprzez zmianę rodziny czcionek, pogrubienie, kursywę lub podkreślenie; ; elementy, które mają wspólną cechę, są zorganizowane w tabelę, w której do zrozumienia niezbędne są powiązania komórek dzielących ten sam wiersz lub kolumnę oraz powiązania każdej komórki z jej nagłówkiem wiersza i kolumny; i tak dalej. Dzięki temu, że te struktury i relacje są programowo określone lub dostępne w tekście, informacje ważne dla zrozumienia będą widoczne dla wszystkich..

Mogą być również używane sygnały dźwiękowe. Na przykład dzwonek może wskazywać początek nowej sekcji; zmiana wysokości głosu lub tempa mowy może być wykorzystana do podkreślenia ważnych informacji lub wskazania cytowanego tekstu; itp.

Gdy takie relacje są dostrzegalne dla jednej grupy użytkowników, można sprawić, że będą one dostrzegalne dla wszystkich. Jedną z metod ustalenia, czy informacje zostały prawidłowo dostarczone wszystkim użytkownikom, jest dostęp szeregowy do informacji w różnych modalnościach.

Jeśli łącza do pozycji słownika są wdrożone za pomocą elementów zakotwiczenia (lub odpowiedniego elementu łącza dla używanej technologii) i są identyfikowane przy użyciu innego kroju czcionki, użytkownik czytnika ekranu usłyszy, że element jest łączem, gdy napotka termin słownikowy, nawet jeśli może nie otrzymać informacji o zmianie kroju czcionki. W katalogu internetowym ceny mogą być podawane większą czcionką w kolorze czerwonym. Czytnik ekranu lub osoba, która nie może postrzegać koloru czerwonego, nadal ma informację o cenie, o ile jest ona poprzedzona symbolem waluty.

Niektóre technologie nie umożliwiają programowego określania niektórych typów informacji i relacji. W takim przypadku powinien pojawić się tekstowy opis informacji i powiązań. Na przykład „wszystkie wymagane pola są oznaczone gwiazdką (*)”. Opis tekstowy powinien znajdować się w pobliżu informacji, które opisuje (gdy strona jest zlinearyzowana), np. w elemencie nadrzędnym lub w sąsiednim.

Mogą również zaistnieć przypadki, w których może to być kwestia oceny, czy relacje powinny zostać określone programowo, czy też przedstawione w tekście. Jednakże, gdy technologie obsługują relacje programowe, zdecydowanie zaleca się, aby informacje i relacje były określane programowo, a nie opisywane w tekście.

Uwaga

Nie jest wymagane, aby wartości kolorów były określane programowo. Informacji przekazywanej przez kolor nie można odpowiednio zaprezentować poprzez wyświetlenie wartości. Dlatego też do przypadku koloru odnosi się kryterium sukcesu 1.4.1, a nie kryterium sukcesu 1.3.1.

Korzyści

  • To kryterium sukcesu pomaga osobom z różnymi niepełnosprawnościami, umożliwiając programom użytkownika dostosowanie treści do potrzeb poszczególnych użytkowników.
  • Użytkownicy niewidomi (korzystający z czytnika ekranu) odnoszą korzyści, gdy informacje przekazywane za pomocą koloru są również dostępne w tekście (w tym tekstowe alternatywy dla obrazów, które wykorzystują kolor do przekazywania informacji).
  • Użytkownicy głuchoniewidomi korzystający z odświeżalnych wyświetlaczy brajlowskich (tekstowych) mogą nie być w stanie uzyskać dostępu do informacji zależnych od koloru.

Powiązane zasoby

Zasoby służą wyłącznie celom informacyjnym i nie sugerują żadnego poparcia.

Techniki

Każdy numerowany element w tej sekcji reprezentuje technikę lub kombinację technik, które Grupa Robocza WCAG uważa za wystarczające do spełnienia tego kryterium sukcesu. Nie jest jednak konieczne stosowanie tych konkretnych technik. Aby uzyskać informacje na temat stosowania innych technik, zobacz Objaśnienie technik dla kryteriów sukcesu WCAG, szczególnie w sekcji „Inne techniki”.

Techniki wystarczające

Wybierz poniżej sytuację, która pasuje do Twojej treści. Każda sytuacja obejmuje techniki lub kombinacje technik, które są znane i udokumentowane jako wystarczające w danej sytuacji.

Sytuacja A: Technologia zapewnia semantyczną strukturę umożliwiającą programowe określanie informacji i relacji przekazywanych za pośrednictwem prezentacji:

Sytuacja B: Stosowana technologia NIE zapewnia struktury semantycznej umożliwiającej programowe określenie informacji i relacji przekazywanych poprzez prezentację:

Techniki pomocnicze

Chociaż nie jest to wymagane do uzyskania zgodności, należy rozważyć następujące dodatkowe techniki, aby zwiększyć dostępność treści. Nie wszystkie techniki mogą być stosowane lub byłyby skuteczne we wszystkich sytuacjach.

Błędy

Poniżej wymieniono typowe błędy, które Grupa Robocza WCAG uważa za niespełnienie tego kryterium sukcesu.

Kluczowe pojęcia

technologia wspomagająca

sprzęt i oprogramowanie, które działa jako program użytkownika lub współdziała z popularnymi programami użytkownika, aby zapewnić osobom z niepełnosprawnościami niezbędne funkcjonalności, wykraczające poza te oferowane przez popularne programy użytkownika

Uwaga

Funkcjonalności zapewniane przez technologie wspomagające obejmują alternatywny sposób prezentacji treści (np. mowa syntetyczna lub powiększenie obrazu), alternatywne sposoby wprowadzania danych (np. za pomocą głosu), dodatkowe mechanizmy nawigacji i orientacji oraz transformacji treści (np. w celu uczynienia tabel bardziej dostępnymi).

Uwaga

Technologie wspomagające często przekazują informacje i dane do standardowych aplikacji za pośrednictwem specjalnych API.

Uwaga

Rozróżnienie pomiędzy popularnymi programami użytkownika a technologiami wspomagającymi nie jest oczywiste. Wiele popularnych programów użytkownika posiada różne rozwiązania wspomagające osoby z niepełnosprawnościami. Główna różnica pomiędzy nimi polega na tym, że popularne programy użytkownika są ukierunkowane na szerokie i zróżnicowane grupy odbiorców, zarówno z niepełnosprawnościami, jak i bez niepełnosprawności. Natomiast technologie wspomagające skierowane są do wąskiej grupy odbiorców z określonymi rodzajami niepełnosprawności. Wsparcie świadczone za pomocą technologii wspomagających jest zatem bardziej wyspecjalizowane i nakierowane na odbiorcę z konkretnymi potrzebami. Popularne programy użytkownika mogą dostarczać technologiom wspomagającym niezbędne funkcjonalności, takie jak pobieranie treści internetowych z obiektów programowych lub odwzorowanie kodu do postaci przyjaźniejszej dla tych technologii.

treść

informacje i wrażenia sensoryczne, które mają być przekazywane użytkownikowi za pomocą oprogramowania użytkownika, w tym kod lub znaczniki, które definiują strukturę, prezentację i interakcje

przedstawienie

renderowanie treści w sposób, który jest postrzegalny dla użytkownika

określony programowo

takie przedstawienie danych przez oprogramowanie dostawcy, które umożliwia różnym programom użytkownika, w tym technologiom wspomagającym, wyodrębnienie i przedstawienie tych informacji użytkownikom, w sposób, jakiego potrzebują

relacje

znaczące powiązania pomiędzy odrębnymi fragmentami treści

struktura
  1. Sposób, w jaki poszczególne części strony internetowej są ułożone i połączone ze sobą; oraz
  2. Sposób ułożenia zbioru stron internetowych
program użytkownika

dowolne oprogramowanie, które pobiera i prezentuje użytkownikom treści internetowe

Strona internetowa

nieosadzony zasób uzyskany z pojedynczego identyfikatora URI za pomocą protokołu HTTP wraz z wszelkimi innymi zasobami użytymi do renderowania strony w programie użytkownika wraz z wszelkimi innymi zasobami użytymi do renderowania strony lub takimi, które potencjalnie mogą być użyte do renderowania w programie użytkownika

Uwaga

Mimo że każdy z „pozostałych zasobów” mógłby być renderowany razem z podstawowym zasobem, to niekoniecznie muszą być renderowane równocześnie.

Uwaga

W celu zgodności z niniejszymi wytycznymi, zasób nie może być „osadzony” w innym zasobie wchodzącym w zakres oceny zgodności, aby można go było uznać za stronę internetową.

Zasady testowania

Poniżej znajdują się zasady testowe dla niektórych aspektów tego kryterium sukcesu. Nie jest konieczne korzystanie z tych konkretnych zasad testowych w celu sprawdzenia zgodności z WCAG, ale są one zdefiniowanymi i zatwierdzonymi metodami testowymi. Aby uzyskać informacje na temat korzystania z reguł testowych, zobacz Objaśnienie zasad testowania dla kryteriów sukcesu WCAG.

Powrót do góry